MAART 2024

Datum: 3-3-2024

Derde collecte: Kerk in Actie Voorjaarszending*

*In Libanon zijn veel christelijke instellingen met een regionale functie. De Near East School of Theology (NEST) in Beiroet
leidt predikanten op voor het hele Midden-Oosten en geeft bijscholing aan voorgangers. Het theologisch opleidingsinstituut
wil met haar activiteiten de christelijke minderheid in de regio ondersteunen. Wilbert van Saane is door Kerk in Actie
en GZB uitgezonden en werkt er als theologiedocent en studentenpastor. Daarnaast organiseert hij vieringen en

retraites voor studenten en staf.

Datum: 10-3-2024

Derde collecte: Stichting Kledingbank IJmond

Datum: 17-3-2024

Derde collecte: Kerk in Actie Zending*

*In Rwanda zijn er weinig kinderboeken. Drie Rwandese predikanten laten leerzame stripverhalen voor kinderen maken, die ze via scholen door heel Rwanda verspreiden. Het vergroot de kennis en verbetert de leesvaardigheid van kinderen. Via schrijfwedstrijden

leren kinderen nadenken over de thema’s uit de stripboeken, zoals gezondheid, voeding, kinderrechten, familieleven,

christelijke normen en waarden en het milieu. Elk jaar komen er nieuwe boeken over andere onderwerpen, want “een kind dat leest, wordt een volwassene die nadenkt”, menen de oprichters.

Datum: 24-3-2024

Derde collecte: Protestantse kerk*

*De Protestantse Kerk werkt samen met The Passion om het paasverhaal aan miljoenen Nederlanders te vertellen. Een missionaire kans! Rond deze jaarlijkse uitzending ontwikkelt de Protestantse Kerk extra initiatieven om naar buiten gericht kerk te zijn.

Datum: 31-3-2024

Derde collecte: Kerk in Actie Werelddiaconaat*

*In het noorden van Colombia komen steeds meer toeristen naar de Caraïbische kust. Kansarme jongeren, die op zoek zijn naar

werk, kunnen in hun eigen omgeving leren hoe ze aantrekkelijke en gezonde maaltijden kunnen koken, onder andere

in een rijdende kookschool. Zo kunnen ieder jaar 80 jongeren worden opgeleid voor werk in hotels, restaurants of foodtrucks,

niet alleen als kok maar ook als receptionist, ober of achter de bar. En wie een eigen bedrijf wil starten, krijgt een mentor uit de horecasector.

APRIL 2024

Datum: 7-4-2024

Derde collecte: Speelgoedbank*

*Onze Speelgoedbanken maken jaarlijks méér dan 1500 kinderen blij met duurzaam speelgoed dat aan ons wordt gedoneerd. Bewuste ouders en grootouders kunnen gebruikt speelgoed bij ons kopen en kinderen van ouders met een doorverwijzing mogen voor €5,- per maand speelgoed uitzoeken als zij lid worden van onze Speelgoedbank. Natuurlijk zijn we erg blij met speelgoed dat we ontvangen van ouders die hun kasten opruimen.

Datum: 14-4-2024

Derde collecte: Stichting Gave*

*Gave maakt kerken en christenen bewust van de roeping om vluchtelingen een thuis te bieden. Gave helpt christenen om vluchtelingen in Jezus’ naam te zien en lief te hebben.

Datum: 21-4-2024

Derde collecte: Stichting Paardrijden Gehandicapten In het Zadel*

*Paardrijden is gewoon fijn. Paardrijden wordt gezien als sport, maar werkt ook therapeutisch. Paardrijden ontspant en activeert tegelijkertijd. Je hebt de regie over een groot dier, dat is goed voor het zelfvertrouwen. Meedoen en erbij horen is belangrijk. Een sterke rug en vier gezonde benen die je helpen los te komen van een rolstoel of krukken.

Datum: 28-4-2024

Derde collecte: Aangepaste Gezinsdiensten

MEI 2024

Datum: 5-5-2024

Derde collecte: Kerk in Actie (Noodhulp)*

*Oekraïne. Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne gooien het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen - zoals in de frontlinie van Kharkiv - een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking.

Datum: 9-5-2024

Derde collecte: Ouderen

Datum:12-5-2024

Derde collecte: Kerk in Actie (Binnenlands Diaconaat)*

*Kerk in Actie begeleidt en ondersteunt kerken in heel Nederland om van betekenis te zijn in hun omgeving, zoals bijvoorbeeld De Sleutel in Apeldoorn doet. Dit diaconale initiatief heeft twee locaties in kwetsbare wijken. Buurtbewoners krijgen er de ruimte om zichzelf te zijn, te delen wat hen bezighoudt en zich te ontwikkelen.

Datum:19-5-2024

Derde collecte: Kerk in Actie (Zending)*

*Bangladesh, Gemeenteopbouw voor dorpskerken. In afgelegen dorpen in Bangladesh is het niet vanzelfsprekend dat gemeenteleden samen een sterke gemeente vormen. Christenen vormen een kleine minderheid en het opleidingsniveau in de dorpen is laag. Om dorpsgemeenten te helpen vitaal te zijn en blijven, ondersteunt Kerk in Actie een programma voor gemeenteopbouw. Voorgangers en kerkelijke vrijwilligers krijgen training in bijbelonderwijs, kinderwerk, leiderschap en diaconaat.

Datum:26-5-2024

Derde collecte: Kerk in Actie (Missionair Werk & Kerkgroei)*

*Op social media, waar jongeren veel tijd aan besteden, is maar weinig zichtbaar van God. Met interessante en inspirerende video’s, christelijke rolmodellen en vriendschappen laat bijvoorbeeld Move Community op social media zien wat het betekent om te geloven in God. Hoe meer jongeren in hun social media gebruik meekrijgen van wie God is in deze wereld, hoe belangrijker het geloof voor hen wordt.